Prouctabonnementen zijn populair, aan maaltijdboxen alleen al geven Nederlanders 700 miljoen euro per jaar uit.

De hele markt voor dergelijke fysieke abonnementsvormen is in ons land al goed voor 1,4 miljard euro.

Voeding is met 59 procent de populairste categorie voor productabonnementen.

De markt voor productabonnementen is in Nederland al goed voor 1,4 miljard euro. Onder deze fysieke abonnementen zijn de maaltijdboxen verreweg het populairst, deze zijn met 700 miljoen euro goed voor zeker de helft van de omzet.

Voeding is met 59 procent de populairste categorie voor productabonnementen, met een omzet van 846 miljoen euro per jaar, zo blijkt verder uit het onderzoek dat werd uitgevoerd door Multiscope onder bijna 3500 Nederlanders.

Na de maaltijdboxen draaien abonnementen op verse producten zoals groente, fruit en sap de meeste omzet, omgerekend 62 miljoen euro per jaar. Daarna volgen abonnementen op contactlenzen en lenzenvloeistof (53 miljoen euro) en scheermesjes (45 miljoen euro).

De meeste abonnementen (43 procent) worden maandelijks betaald. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks betaald, 57 procent van de abonnees doet dat. Betalingen per kwartaal komen het minste voor onder de abonnees (10 procent), vooral voor producten zoals voedingssupplementen wordt per kwartaal betaald.

LEES OOK: Crazy about Eggs verkoopt duurzame eieren via een abonnement: ‘Wij willen mensen bewust maken van de herkomst’